Kako se godine nižu, tako polako ali sigurno raste i starost voznog parka u Hrvatskoj. Prema podatcima Centra za vozila Hrvatske objavljenima prošloga tjedna, prošle je godine u Hrvatskoj ukupno bilo 2,5 milijuna registriranih vozila, prosječne starosti 14,59 godina. U usporedbi s 2021. godinom, kada je iznosila 14,3 godine, starost registriranih vozila ponovno je narasla.
Staro i kvari se
Brojke su pomalo zabrinjavajuće, primjerice, 2007. godine prosječna starost svih registriranih vozila u Hrvatskoj bila je puno niža - 10,55 godina. A od tada starost vozila iz godine u godinu raste, izuzetak je samo 2018., koja je za nekoliko dana bila "mlađa" od 2017. Prosječna starost tada je bila "samo" 13,68 godina. Statistika zna nekada biti okrutna, ali i poučna - njezinim iščitavanjem može se zaključiti da nam je kupovna moć sve slabija, sve manje imamo novca za novi automobil, pa se stari tetoši do kraja voznih granica.
I onda se ne treba čuditi kako čak 67,7 posto registriranih vozila ima deset i više godina. Na drugom su mjestu vozila stara šest do devet godina (14,9 posto), zatim od dvije do pet godina (12,9 posto), a vozila stara do godinu dana najmanje su zastupljena, ima ih 4,6 posto.
Da su nam vozila stara, dokazuje i podatak kako je na redovitom tehničkom pregledu od ukupno pregledana 2,3 milijuna vozila njih čak 431.625 proglašeno neispravnima. Da su vozila novija, takve brojke glede pogrešaka sasvim sigurno ne bi bilo. Na pregledanim vozilima utvrđeno je ukupno 2,4 milijuna pogrešaka, od čega najviše na svjetlima - 23,8 posto, a slijede pogreške na kočnicama i pratećim sklopovima s 22,4 posto. U pravilu se te pogreške otklanjaju relativno brzo, nakon posjeta mehaničaru. Treće mjesto po učestalosti uočenih nepravilnosti na svim vrstama vozila u Hrvatskoj zauzele su one na samonosivoj karoseriji, šasiji i ostalim dijelovima, a slijede pogreške na motoru te osovini, kotačima, gumama i ovjesima. Zabilježene su i brojne nepravilnosti na opremi vozila, točnije, njih 74,7 tisuća, ali se i taj broj smanjio u usporedbi s 2021. godinom, kada su na opremi vozila zabilježene 84 tisuće nepravilnosti.
Prošle je godine na ekotestu uočeno nešto manje nepravilnosti, odnosno 64,6 tisuća. Statistike pokazuju nešto manji broj nepravilnosti na uređajima za normalnu vidljivost, pa on iznosi 67,3 tisuća, a 2021. godine iznosio je 67,5 tisuća.
Kategorije vozila
Da se čitatelji ne zbune, simbolna kategorizacija vozila i vozačke dozvole nije jedno te isto. Vozač automobila posjeduje B vozačku dozvolu, a ti isti automobili pripadaju u M1 kategoriju. Prema definiciji, u M1 kategoriju pripadaju motorna vozila za prijevoz putnika koja osim vozačkog sjedala imaju još najviše osam sjedala. Prosječna starost osobnih vozila prošle je godine bila 13,29 godina, što je porast u odnosu prema 2021. godini, kada je bila 13,04 godine.
Prema brojkama, najmlađa su vozila L2 kategorije - mopedi s tri kotača (P-Moped na tri kotača za prijevoz putnika, U-Moped na tri kotača za gospodarske svrhe) - i to samo 4,80 godina. S druge strane, najstarija vozila su kategorije L4 - motocikli s dva kotača i bočnom prikolicom, i to s čak 55,52 godine. Stariji su od većine oldtimera!
Iznad deset godina starosti imaju prosječno i ostala motorna vozila, kombiji, minibusovi, autobusi, kamiončići, kamioni i šleperi. Tako su vozila kategorije M2 - motorna vozila za prijevoz putnika koja osim vozačkog sjedala imaju više od osam sjedala i čija najveća dopuštena masa nije veća od pet tona, prosječno stara 12,81 godinu, a kategorija M3 - motorna vozila za prijevoz putnika koja osim vozačkog sjedala imaju više od osam sjedala i čija je najveća dopuštena masa veća od pet tona, ima prosječno 11,46 godina.
Stare su nam i prikolice, pa je prosječna starost vozila O1 kategorije (prikolice s jednom osovinom, osim poluprikolica čija najveća dopuštena masa nije veća od 0,75 tona) - 18,79 godina, u kategoriji O2 (prikolice čija je najveća dopuštena masa manja od 3,5 t, osim prikolica kategorije O1) starost je 19,53 godine, a po starosti prednjači kategorija O3 (prikolice čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t, ali nije veća od 10 t) - čak 31,12 godina.
Milan Bugarić
izvor: Glas Slavonije
Unatoč agresivnim reklamama i sniženjima koja dosežu i do 60 p...
19.04.2025. u 14:00
Nakon višemjesečne blokade i brojnih pritužbi stanara i obrtnika, gradska...
18.04.2025. u 14:00
SLAVONSKI BROD / OSIJEK – Nakon višemjesečne istrage, pred Županijs...
17.04.2025. u 12:00
U najnovijem izdanju emisije "Gradskih 60 minuta", emitirane na Radiju Brod 15....
16.04.2025. u 20:00
Grad Slavonski Brod s radošću najavljuje tradicionalno uskrsno druženje n...
16.04.2025. u 10:00
Slavonski Brod, travanj 2025. – Ovogodišnja manifestacija „U...
15.04.2025. u 12:00
U tišini laboratorija ne čuju se ni otkucaji, ni uzdasi, ni panika. Samo...
15.04.2025. u 07:32
Iako svakodnevno čujemo njihovo pjevanje i viđamo ih na prozorima, granama ili u...
14.04.2025. u 20:00
Vijest koja je sinoć službeno potvrđena na Facebook stranici Moto kluba Brod odj...
14.04.2025. u 07:00
- On je došo kući, pobjego od partizana i njetko je vojski dojavijo da je...
13.04.2025. u 20:00
Proteklih mjesec dana obilježilo je svečano pokretanje projekta „P...
12.04.2025. u 20:00
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih izdalo je suglasno...
12.04.2025. u 17:00
Zbog planiranih radova na modernizaciji kolnika, Ulica Josipa...
12.04.2025. u 08:00
Iako službeni rokovi još nisu stigli, u Slavonskom Brodu kampanja za loka...
11.04.2025. u 16:00
KOPRIVNICA / SLAVONSKI BROD – Dok su hrvatske rukometašice vodile ž...
11.04.2025. u 10:00
U Brodsko-posavskoj županiji posljednjih dana najveće rasprave izazivaju glazben...
11.04.2025. u 08:00