Nakon što su lani u prosincu potrošili rekordnih 17,5 milijardi kuna, premašivši tako i blagdansku potrošnju u najrastrošnijem vremenu u pretpandemijskoj 2019., očekivanja su da će ta potrošnja ove godine biti i veća, ne zbog veće kupovne moći - ona je čak smanjena - nego zbog stalnih poskupljenja.
Društvena odgovornost
Svijest o važnosti kupnje domaćih proizvoda, čime se snaže mali, kao i veliki proizvođači, domaće gospodarstvo u cijelosti, naposljetku, otvaraju nova radna mjesta, novo zapošljavanje, veća je nego prije, no i dalje itekako ima prostora za daljnje senzibiliziranje potrošača da svoj novac, a blagdanska potrošnja pravo je vrijeme za to, usmjere u domaću proizvodnju. Stoga institucije, udruge domaćih proizvođača i sami proizvođači pozivaju kupce da kupuju i u ovo vrijeme darivanja poklanjaju hrvatsko. Već uhodane tvrtke, poglavito veliki sustavi, kupujući za poklone poslovnim partnerima proizvode OPG-ova, obrtnika, malih proizvođača, ujedno polažu i ispit svojevrsne društvene osviještenosti, društveno odgovornog poslovanja. Predsjednik Hrvatske poljoprivredne komore Mladen Jakopović na prošlotjednoj konferenciji za novinare pozvao je građane da tijekom velike blagdanske potrošnje kupuju domaće poljoprivredne proizvode i hranu.
"Znamo da je na tržištu mnogo uvozne hrane koja je loše kvalitete i dolazi po dampinškim cijenama. Znamo i da naši potrošači zbog kupovne moći cijenu stavljaju na prvo mjesto, a da je domaći proizvod tek na šestom mjestu pri odabiru kupnje proizvoda. No, domaći su proizvodi, iako nešto skuplji, kvalitetniji i njihovom kupnjom čuvamo selo, ruralne prostore, zapošljavanje, odnosno prehrambenu sigurnost", istaknuo je Jakopović. HPK je ujedno pozvao sve institucije, javna poduzeća, tvrtke da kupuju poslovne poklone od domaćih proizvođača hrane, jer će time dati svoj doprinos domaćoj poljoprivrednoj proizvodnji. "S obzirom na to da ulazimo u vrijeme blagdana, kada se odvija najveća potrošnja, ovo je prilika i da pozovemo još jednom naše građane, potrošače, da im prvi izbor pri kupnju bude meso domaćih hrvatskih proizvođača. I to je način da nam se pomogne zato što se tako štiti domaće gospodarstvo i poljoprivreda te bori protiv uvoza jeftinog i mesa sumnjive kvalitete", poručio je predsjednik Udruge Baby beef Zvonimir Širjan.
Lokalni proizvođači hrane žale se da ih tvrtke i lokalne samouprave, koje ovih dana organiziraju brojne božićne domjenke s darivanjem, ne kontaktiraju u vezi s njihovim proizvodima koji bi se kao dar našli u poklon-vrećicama. "Stalno se poklanja isto - rokovnici, kemijske olovke, kalendari, neko piće, nekako nije uvriježeno da se poklanja med, a on je, zapravo, hranidbeno i ručnim radom, zdravljem vrijedan poklon. Naši medovi, cvjetni prah, propolis…, bili bi lijep, vrijedan poklon, no narudžbi velikih subjekata nema. Kupuju ga građani, sada i nešto više, za kolače, medicu za Badnjak, hladno je pa zbog prehlada i drugog, no velikih narudžbi nema. Trebalo bi malo više poštovanja prema našem radu i proizvodu", kaže predsjednik Udruge pčelara Đakovština i član Upravnog odbora Hrvatskog pčelarskog saveza za Osječko-baranjsku županiju Željko Tomić, i dodaje kako se upravo prave etikete Med Udruge pčelara Đakovština s logom katedrale čije obrise pravi pčela.
Izračun košarice
Važnost kupnje domaćih proizvoda ističu i na đakovačkom OPG-u Zvonimira Kalića s proizvodnjom i preradom industrijske konoplje u Vrpolju od koje, ili s kojom, broji više od 40 prehrambenih i kozmetičkih proizvoda. Kalić je 2019. izabran za najboljeg mladog poljoprivrednika, a 2020. bio je treći u kategoriji "Šampion hrane u poljoprivredi" u šestom izboru za najboljeg mladog europskog poljoprivrednika. No, kaže, pokazalo je to i ovo predblagdansko vrijeme, tvrtke nisu prepoznale vrijednost i kvalitetu njegovih proizvoda da bi ih darivali poslovnim partnerima, iako imaju testiranost, zdravstvenu i druge ispravnosti, certifikate, pa i dodatne poput "Živjeti zdravo" i veganske, a ovaj OPG uveo je i HACCP sustav.
Nakon dvije pandemijske godine u kojima nisu pravili izračun blagdanskih košarica u prosincu, Nezavisni hrvatski sindikati to će ove godine učiniti i to, kaže predsjednik Krešimir Sever, uoči samog Badnjaka, a kako bi izračuni, s obzirom na stalna poskupljenja i poravnanje akcijskih cijena, bili što točniji. Zadnji izračun za najskromniju košaricu bio je približno 600, za srednju oko 1000, a za najveću nešto manje od 2200 kuna.
Suzana Župan
Rast cijena hrane i osnovnih namirnica u Hrvatskoj već je postao svakodnevica, a...
09.01.2025. u 10:00
Na području turističke destinacije "Slavonski Brod-Posavina", koja obuhvaća grad...
03.01.2025. u 12:00
Počela je nova godina i vrijeme je za nove poslovne izazove! Ako ste odlučili da...
02.01.2025. u 12:00
Brodsko-posavska županija raspisala je javni natječaj za prijam u službu u nekol...
31.12.2024. u 20:00
Hrvatska gospodarska komora - Županijska komora Slavonski Brod održala je konfer...
27.12.2024. u 14:00
U razdoblju od listopada 2023. do listopada 2024., Hrvatska je zabilježila znača...
23.12.2024. u 08:00
Planirano svečano otvorenje Hotela Park, koje je prvotno bilo najavljeno za Badn...
20.12.2024. u 12:00
Unatoč rastu cijena hrane, inflaciji i sve većim troškovima života, blagd...
17.12.2024. u 20:00
Pregledali smo aktualne oglase za posao na području Brodsko-posavske ž...
16.12.2024. u 14:00
Slavonski Brod uskoro postaje bogatiji za još jedno veliko ime u svijetu...
13.12.2024. u 10:00
Iako je Vladina mjera "Biram Hrvatsku" pokrenuta s ciljem masovnog pov...
11.12.2024. u 08:00
Ministarstvo obrane Republike Hrvatske (MORH) raspisalo je natječaj za prijem 30...
10.12.2024. u 12:00
Ograničene cijene osnovnih namirnica, koje su trebale olakšati život potr...
08.12.2024. u 17:00
Napusti cestu, idi stazama! Slogan je Nove Gradiške i nekoliko kilometara...
07.12.2024. u 16:00
U novogradiškoj perjanici ELDI, već poznatoj po svojoj blagdanskoj t...
06.12.2024. u 20:02
Zbog planiranih radova na provedbi projekta Digitalne transformacije Porezne upr...
05.12.2024. u 12:00