Već od idućeg ljeta vozače na hrvatskim autocestama mogla bi dočekati potpuno nova stvarnost – vožnja bez naplatnih kućica, bez zaustavljanja i bez rampi. Umjesto klasičnog sustava naplate, uvodi se digitalizirani model koji podrazumijeva automatsku naplatu putem elektroničkih uređaja ili očitanja registracijskih oznaka. Prijedlog zakona kojim se regulira novi sustav ovih je dana upućen u javnu raspravu, a njegova primjena očekuje se već tijekom 2026. godine.
Novi sustav, poznat pod kraticom ESNC, temelji se na slobodnom protoku prometa. To znači da će vozači osobnih vozila imati mogućnost birati između dva modela naplate. Prva opcija je korištenje ENC uređaja, koji se postavlja na vjetrobran, kao što je to već godinama praksa. Druga, novija mogućnost, jest digitalna registracija tablica – sustav poznat kao ALPR – pri kojem se registracijska oznaka vozila automatski očitava prilikom ulaska na autocestu, a naplata se obavlja bez fizičkog kontakta, putem kartice, mobilne aplikacije ili na prodajnim mjestima poput benzinskih postaja i stanica za tehnički pregled.
Vozači teških teretnih vozila, za razliku od osobnih, neće imati izbora. Za njih će ENC ostati obvezan način plaćanja cestarine. Oni korisnici koji su ranije već kupili ENC uređaj moći će ga nastaviti koristiti i dalje, ali pod uvjetom da zadovoljava tehničke zahtjeve novog sustava.
Vožnja autocestom bez uključivanja u jedan od predviđenih sustava naplate tretirat će se kao prekršaj. U takvim slučajevima cestarina će biti uvećana za kaznu od 120 eura, a naplatu će moći provoditi koncesionar. Novi zakon također propisuje i mogućnost prisilne naplate te obvezu vlasnika ili leasing korisnika vozila da, na zahtjev, dostavi vjerodostojne podatke o osobi koja je upravljala vozilom u trenutku prekršaja.
Nadzor nad provođenjem sustava naplate i otkrivanjem prekršitelja provodit će mreža portala opremljenih kamerama i antenama, kao i mobilne jedinice koje će djelovati na terenu. Iz Hrvatskih autocesta već su poručili kako tehnologija omogućuje gotovo stopostotnu preciznost u detekciji vozila i vozača koji krše pravila.
Zakon predviđa i dodatne financijske aspekte koji će utjecati na cijenu korištenja autocesta. Uvest će se pristojbe za buku, emisije CO₂ i zagađenje, dok će vozači ekološki prihvatljivijih vozila moći računati na određene popuste. Međutim, ti popusti neće prelaziti 13 posto. Istovremeno, razmatra se i uvođenje sezonskog tarifnog modela, što bi značilo da bi cestarine tijekom turističke sezone – posebno ljeti – mogle biti znatno više nego u ostatku godine.
Ovaj zakon predstavlja značajan korak u digitalnoj transformaciji prometne infrastrukture u Hrvatskoj. Klasične naplatne kućice, s kojima su odrasle generacije vozača, uskoro će postati stvar prošlosti. Ostaje za vidjeti hoće li primjena ovog sustava zaista donijeti željeno rasterećenje prometa, manju emisiju štetnih plinova i veću protočnost – ili će, kao i mnoge reforme dosad, zapeti na provedbi i tehničkim poteškoćama. Jedno je sigurno: autoceste kakve poznajemo uskoro će nestati. Digitalna autocesta više nije pitanje budućnosti – ona je tu, na pragu.