"Jednom kad probaš letjeti, hodat ćeš zemljom s očima okrenutim k nebu, zato što si gore bio i zato što se gore želiš vratiti." Leonardo da Vinci
Prije nekoliko tjedana predstavili smo rad Aerokluba Brod. Upoznali smo čitatelje s poviješću kluba i kako danas djeluje. Posebni naglasak stavili smo na jedriličarstvo, koje od ovog ljeta uveseljava one koji se odvažu na informativni let. Građani su imali priliku saznati da uz jedriličarstvo, u klubu postoje i druge srodne interesne grupe. Tako uz jedriličarstvo, modelare, samogradnju i motorna vozila, aeroklub ima sekciju parajedriličara. Sekcija je osnovana 2000. godine. Uskoro će doživjeti svoju punoljetnost. Kako bismo i ovu vrstu sporta približili našim građanima, sastali smo se s Marinkom Jozićem, klupskim parajedličarem. Parajedličarstvom počeo se baviti 1996. godine. Kolega Stjepan Krajina upoznao ga je s ovim adrenalinskim sportom, a kasnije su uz još neke parajedriličarske zaljubljenike osnovali vlastiti klub. Klub "Faust Vrančić" bilo je mjesto u kojem je Marinko stasao u iskusnog letača. Nakon toga Marinko i njegova ekipa prelaze u Aeroklub Brod. U sadašnjem klubu, njegovo iskustvo odvelo ga je u smjeru nastavnika i tandem pilota. Iako se mnogi tek upoznaju s teorijom i praksom ovog sporta, njegovo nastajanje veže se uz 70-te godine, 20. st. Ozbiljniji razvoj sport doživljava 80-tih godina, a svoju najveću popularnost stječe 90-tih godina.

Oprema koja je potrebna tijekom izvođenja letova sastoji se od mnogih dijelova. Padobran za jedrenje, sjedište, sustav za povezivanje, kaciga, zaštitna odjeća i sustav za vezu i navigaciju čine parajedriličarsku opremu. U članku kojem smo predstavljali jedriličarstvo, saznali smo proces uzleta. Zanimalo nas je na koji način i ovakvi letači dospiju do nebeskih visina. U brodskoj blizini smjestila su se dva terena: školski teren kod Donjeg Slatinika i drugi iznad sela Bilice prema Požegi. Tereni omogućavaju sigurno polijetanje i slijetanje. Ono što nas je dodatno zanimalo je izvođenje leta na ravnom aerodromskom terenu. Poput jedrilice i parajedrilica treba pomoć pri penjanju u zrak. Način na koji polijeću i postižu visinu je uz pomoć vuče. Bitnost vitla je sila. Sila je bitna za sigurno uzlijetanje i penjanje do kraja same vuče. Kada se ta sila smanji na onu optimalnu razinu, pilot se otkvači od vuče. Aeroklub posjeduje vozilo na kojem se nalazi vitlo. Priprema uključuje i širenje parajedriličarskog krila na tlu. Vozilo se nalazi 20-tak metara ispred pilota. Pilot se veže užetom koji je pričvršćen za vitlo. Tijekom procesa uzleta, uključene su tri osobe. Osoba koja upravlja vozilom, operater koji je na izravnoj vezi s pilotom i sam pilot. Operater je taj koji upravljačem daje pilotu silu. Prvi korak je podizanje onog raširenog krila koji se graciozno formira iza pilotovih leđa. Kada operater ocjeni da se taj dio ispravno odvio, upravljačem nastavlja pilotu davati silu polijetanja. Silu polijetanja pilot zadržava do 50-tak metara. Kada operater ocjeni da su etape ispravno odrađene, konačno daje pilotu maksimalnu silu. Vozilo koje vuče parajedrilicu pomaže pilotu uzletjeti. U pravi trenutak, pilot se otkvači i nastavi letjeti poput ptice. Osluškivanje prirode i vjetra je ono čime se ovi sportaši služe. Sigurnost je na prvom mjestu. Stoga je bitno iskustvo, manevriranje i psihološko stanje svih sudionika. Svaka promjena vjetra ili turbulencija utječu na izvođenje leta. Bitno je i posjedovanje znanja, pogotovo kada je riječ o letenju uz termiku. Poznavati teoriju termike (proces zagrijavanja sloja zraka uz tlo i njegovo dizanje u veće visine) znači posjedovati znanja iz meteorologije. Velika prednost je uznapredovala tehnologija kojom se lakše iščitavaju meteorološki uvjeti.

Sva ta znanja i dugogodišnje iskustvo posjeduju naši parajedličari na čelu s Marinkom. Posebnost njihovog sporta za razliku od jedriličarstva je u opremi. Oni svoju opremu lako ponesu na svojim leđima i upute se prema prekrasnim liticama Hrvatske i okolnih zemalja. Parajedriličarstvo ispunjava pradavnu ljudsku želju da se vine u nebeske visine poput ptice. Osjetiti na vlastitoj koži kako struji zrak te iskusiti doživljaj prave ptičje perspektive.
Svi vi željni visina, odvajanja od tla i letenja, možete iskusiti let parajedrilicom. Aeroklub služi se poznatim društvenim mrežama, tako da unaprijed obavijesti nadnevak kada će se letovi izvoditi. Na vama je pokazati volju, doći, poletjeti i saznati zašto ptice pjevaju.
Tajana Ćosić
U velikom špajscimeru stare, duge hohparter kuće obitelji Dittrich u Star...
26.10.2025. u 20:00
U dvorani Prestige u Slavonskom Brodu, 24. listopada 2024. godine, održana je 28...
25.10.2025. u 16:00
Od 27. do 31. listopada 2025. godine na p...
25.10.2025. u 12:00
U hrvatska kina uskoro stiže “260 dana”, film nastao prema potresnom...
24.10.2025. u 20:00
Od 3. listopada 2025. službeno kreću nove besplatne STEM radionice i aktivnosti...
24.10.2025. u 17:30
Plave linije nikada same po sebi nisu znak reda. Nekada su samo trag promjene ko...
24.10.2025. u 15:00
VUKOVAR – Dana 20. studenoga 2025. godine, u sklopu Dana sjećanja na žrtvu...
24.10.2025. u 12:30
Teške prometne nesreće na hrvatskim autocestama nažalost nisu rijetkost,...
23.10.2025. u 17:30
Samo nekoliko sati nakon što je 035portal jutros objavio tekst o mogućem...
23.10.2025. u 14:34
U Slavonskom Brodu, gradu koji pamti industrijske havarije i trovanja zrakom, po...
23.10.2025. u 10:00
Slavonski Brod ponovno postaje grad oznaka, crta i novih parkirališnih zo...
21.10.2025. u 20:00
Posljednjih dana mnogi stanovnici Slavonije, kao i ostatka Hrvatske, vode istu b...
21.10.2025. u 17:30
GORNJA VRBA – Ministarstvo zaštite okoliša i z...
21.10.2025. u 15:00
SLAVONSKI BROD – Danas, povodom 6. Nacionalnog dana sigurnos...
21.10.2025. u 10:00
SLAVONSKI BROD – Prije svega pola sata u Naselju kralja Tomislava započeli...
21.10.2025. u 07:30
Iz Ruščice stiže priča koja spaja ljubav, upornost, tradiciju i poduzetni...
20.10.2025. u 15:00