Potrošačke udruge u petak su pozvale na bojkot svih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj, ukazujući na, kako kažu, neopravdano visoke cijene koje su građanima postale nepodnošljiv teret. Današnji bojkot, kako poručuju udruge, prilika je da potrošači pošalju snažnu poruku trgovačkim lancima, ali i svima koji su dio začaranog kruga inflacije.
No, tko je u tom krugu najveći krivac? Vlada, trgovci, dobavljači ili - kako neki sarkastično komentiraju - božja volja? Dok se javnost prepušta raspravama i teorijama, trgovci s druge strane tvrde kako imaju male marže i u svemu su najmanje krivi.
Kolike su stvarno trgovačke marže?
Portal Danica ovih je dana analizirao dostupne financijske izvještaje za 2022. i ranije godine, uspoređujući bruto marže trgovačkih lanaca koji posluju u Hrvatskoj. Iako za 2023. godinu još nema cjelovitih podataka, dostupne brojke otkrivaju zanimljive informacije.
Primjerice, najveći trgovački lanac u Hrvatskoj, Konzum, predlani je imao bruto maržu od 37,9 posto, što je blago smanjenje u odnosu na prethodnu godinu. Lidl je ostvario bruto maržu od 34,9 posto, dok je sestrinska tvrtka Kaufland imala nešto višu maržu – 38 posto. Zanimljivo, Lidl je te godine ostvario i najveću neto dobit među konkurencijom – čak 56,6 milijuna eura.
Tko još zarađuje?
U riječkim Plodinama, koje su 2021. godine imale bruto maržu od 25,5 posto, situacija je znatno bolja. Pretprošle godine njihova je bruto marža skočila na 29 posto, dok je neto dobit eksplodirala na 52 milijuna eura – gotovo 60 posto više nego godinu prije.
Slična situacija bilježi se i u drugim trgovinama. Pevex je ostvario bruto maržu od 37,3 posto, dok je u Sparu ona procijenjena na oko 40 posto. Posebno zanimljiv je sektor drogerija, gdje je Bipa vodeća s nevjerojatnom bruto maržom od 67 posto, dok je kod dm-drogerie markta marža iznosila oko 53 posto, a kod Muellera 44,3 posto.
Građani šalju poruku
Uz ovakve brojke, nije čudno da je danas organiziran bojkot trgovačkih lanaca. Potrošačke udruge poručuju kako su visoke cijene rezultat nesrazmjera između stvarnih troškova i maloprodajnih cijena, a građani sve češće izražavaju nezadovoljstvo.
Današnji bojkot prilika je da svi kupci zajednički iskažu svoje nezadovoljstvo i zatraže promjene u poslovanju trgovačkih lanaca. Hoće li ova akcija imati učinka, tek ćemo vidjeti, ali jedno je sigurno – poruka je jasna: potrošači žele pravednije cijene.
Napomena: Podaci korišteni u analizi preuzeti su iz revidiranih financijskih izvještaja trgovačkih lanaca i predstavljeni su u dobroj vjeri.
Samo za vas pregledali smo aktualne oglase u potrazi za poslovima u Brodsko-posa...
14.04.2025. u 14:00
Dok je posljednjih godina Slavonija bila simbol masovnog iseljavanja, danas se n...
08.04.2025. u 12:00
ZAGREB / HRVATSKA – Ministarstvo obrane Republike Hrvatske raspisalo je ja...
05.04.2025. u 17:00
Gradonačelnik Vinko Grgić raspisao je 24. ožujka javni poziv z...
27.03.2025. u 08:00
Brodsko-posavska županija posljednjih godina ulaže u promociju aktivnog...
20.03.2025. u 12:00
Nekad moćni domaći tekstilni div, Varteks, suočen s financijskim problemima i st...
19.03.2025. u 12:00
U samo dva tjedna, dionice Đure Đakovića doživjele su nevjerojatan rast, učetver...
18.03.2025. u 18:00
Pregledali smo aktualne oglase za posao na području Brodsko-posavske i P...
17.03.2025. u 14:00
Nakon više od desetljeća sablasne praznine, središte Slavonskog Broda p...
06.03.2025. u 12:00
Hrvatska je godinama svjedok drastičnog pada domaće poljoprivredne proizvodnje,...
03.03.2025. u 14:00
Ako tražite posao ili samo pratite što se nudi na t...
03.03.2025. u 12:00
Bivši potpredsjednik Vlade i ministar financija Zdravko Marić prona&scaro...
02.03.2025. u 17:00
Prošli tjedan, od 18. do 23. veljače 2025. godine, München je ponovn...
25.02.2025. u 10:00
Nakon sastanka čelnika Hrvatske narodne banke i predstavnika potrošačke u...
22.02.2025. u 17:00
U moru oglasa za posao koji svakodnevno kruže tržištem rada, pronaći one koji do...
18.02.2025. u 14:00
Podaci Financijske agencije i Hrvatske narodne banke otkrivaju zabrinjavajući tr...
10.02.2025. u 20:00