Na policama hrvatskih trgovačkih lanaca ovih dana može se pronaći gotovo sve osim onoga što bi potrošači očekivali u uređenu maloprodaju. Jogurti kojima je rok trajanja istekao prije deset dana, riba stara više od dva tjedna, dječje kašice i gumeni bomboni kojima je rok prošao prije gotovo godinu dana – samo su dio onoga što građani uočavaju dok kupuju svakodnevne namirnice. Kako javlja Glas Slavonije, riječ je o pojavi koja se iz godine u godinu ponavlja u jesenskim mjesecima, odmah nakon turističke sezone, kada se čini da trgovci pokušavaju isprazniti zalihe i to bez ikakvog snižavanja cijena.
Čitatelji medija diljem Hrvatske upozoravaju da se isti prizori ponavljaju iz tjedna u tjedan. Hladnjaci puni mliječnih proizvoda kojima je rok istekao prije više dana postali su toliko čest prizor da ga mnogi više ni ne primjećuju. No, oni koji primijete, ljutiti su i razočarani. Među njima je i Marija, kupka koja kaže kako se osjeća prevareno svaki put kad naiđe na robu za koju je uvjerena da je trebala završiti u otpisu, a ne na polici trgovine. “Derali su nas cijenama cijelo ljeto, a sad nam uvaljuju smrdljivu hranu. Da je jedan proizvod, razumjela bih, dogodi se svakome. Ali kad su cijele police pune onoga što bi trebalo baciti, to je već prilično sumnjivo”, opisuje ona.
Da situacija nije stvar pojedinačnih slučajeva, potvrđuju i upozorenja Potrošačke platforme Halo, inspektore kojom upravlja Europski centar izvrsnosti potrošača. Tvrde kako je stanje alarmantno te da nikad nije bilo manje brige o sigurnosti hrane nego danas. Ističu kako se, prema prijavama potrošača, diljem Hrvatske gotovo svakodnevno susreću pokvareni ili pljesnivi proizvodi. Dodaju i kako inspektori ne uspijevaju pratiti tempo prijava, dok izrečene kazne nazivaju minimalnima i nedostatnima jer ih veliki trgovački lanci nadoknade u svega nekoliko sati poslovanja. Iz iste platforme stižu i tvrdnje da djelatnici sve češće prijavljuju pritiske nadređenih koji traže smanjivanje otpisa robe, zbog čega se proizvodi ostavljaju na policama i kada im je rok trajanja debelo prošao.
Državni inspektorat tvrdi da se nadzori provode redovito i sustavno. Prema njihovim podacima, samo u ovoj godini obavljeno je 2.838 kontrola u maloprodaji. Velik dio njih uključivao je uzorkovanje hrane radi provjere zdravstvene ispravnosti te nadzor rokova trajanja, higijenskih uvjeta i sustava samokontrole. Naglašavaju važnu razliku između oznaka “upotrijebiti do” i “najbolje upotrijebiti do”. Prva se odnosi na hranu koja nakon isteka postaje nesigurna i ne smije se naći na tržištu. Druga označava minimalno razdoblje kvalitete, nakon kojeg hrana može izgubiti optimalan okus ili miris, ali ostaje sigurna ako je pohranjena na propisani način. Inspekcija tvrdi da se pri pronalasku proizvoda s isteklim rokom “upotrijebiti do” izriču kazne, koje se prema zakonu kreću od nekoliko stotina eura za trgovačko društvo i odgovornu osobu.
Međutim, iako inspektorat tvrdi da kontrolira sve što treba, potrošači gotovo svakodnevno dokazuju suprotno. Fotografije pokvarene ribe, pljesnivog voća, jogurta s rokom trajanja isteklim desetak dana ranije ili slatkiša kojima je rok prošao prije godinu dana preplavljuju društvene mreže i potrošačke grupe. Platforma Halo, inspektore upozorava da je broj takvih prijava sve veći i da kazne, koje često budu izrečene “na licu mjesta”, ostaju nedostatne i neučinkovite.
Potrošači se, unatoč svemu, rijetko odlučuju na povrat proizvoda jer se najčešće radi o iznosima od nekoliko eura. No, tajnik Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, Tomislav Lončar, poručuje da bi građani svoje pravo trebali početi koristiti. Objašnjava da kupac u trgovini ima pravo napisati prigovor, a trgovac ga mora zaprimiti i odgovoriti u roku od 15 dana. Ako odgovor izostane ili potrošač smatra da je nezadovoljavajući, može se obratiti Državnom inspektoratu. Lončar naglašava da je trgovac dužan odmah ukloniti svaki proizvod kojem je istekao rok trajanja te da potrošačima pripada povrat novca, kao i odšteta ako je nastala zdravstvena tegoba – ali pod uvjetom da je dokumentirana i dokazana.
Sve dok se kazne za ovakve prekršaje budu mjerile u stotinama, a ne u tisućama eura, trgovci će nastaviti balansirati između profita i rizika. Iako inspektori obilaze trgovine, a potrošačke udruge upozoravaju, police se iz dana u dan pune proizvodima koji ne bi smjeli biti u ponudi. Jesen za hrvatske potrošače očito ponovno donosi sezonu isteka roka trajanja, u kojoj će se, čini se, morati pouzdati ponajprije u vlastite oči – a tek onda u sustav koji bi ih trebao štititi.
Tjedan od 8. do 14. prosinca u Brodsko-posavskoj županiji obilježi...
08.12.2025. u 07:30
Na međunarodnom plesnom turniru na Olimpijadi u Berlinu 1936. godine mlada se hr...
07.12.2025. u 20:00
Dok se sezona gripe približava svojem vrhuncu, iz Brodsko-posavske županije stiž...
07.12.2025. u 16:00
Od danas vrijede nove, više cijene zdravstvenih usluga koje HZZO isplaćuj...
06.12.2025. u 19:55
U srijedu, 10. prosinca, od 9:30 do 12:30, dvorište novoizgrađene O&Scaro...
06.12.2025. u 16:00
Sveti Nikola jučer je razveselio najmlađe u Slavonskom Brodu, donoseći poklone u...
06.12.2025. u 12:00
Brodski Stupnik i okolna naselja početak prosinca dočekali su u punom blagdansko...
05.12.2025. u 17:30
Nakon godina radova, dogovora, političkih usuglašavanja i odgađanja, novi...
05.12.2025. u 15:00
Grad Slavonski Brod i ovog prosinca organizira rad mobilnih gradskih blagajni ko...
05.12.2025. u 12:30
Jučer, 4. prosinca 2025., na rijeci Savi odigrala se akcija koja j...
05.12.2025. u 10:00
SLAVONSKI BROD – Brodski Komunalac objavio je najnoviji nastavak rasporeda...
04.12.2025. u 17:30
KLAKAR – U Crkvi sv. Jakova apostola jutros je započelo dvodnevno obilježa...
04.12.2025. u 15:00
U gradu koji dobro zna što znači zajedništvo, ovog prosinca Slavon...
04.12.2025. u 12:30
Uoči blagdanske sezone, Turistička zajednica područja Slavonski Brod–Posav...
04.12.2025. u 07:30
Humanitarna kampanja Budi mi prijatelj udruge RTL pomaže djeci ove je godine u f...
03.12.2025. u 15:00
SLAVONSKI BROD – Dok brojni vozači svakodnevno rutinski stanu na parkirno...
03.12.2025. u 12:30