Broj internetskih prijevara svakog je dana sve veći, raste, rekli bismo, proporcionalno s rastom broja korisnika digitalnih tehnologija i društvenih mreža, kojima se sve više koriste i starije osobe, a upravo su one i najčešće žrtve.
Iako se na njih upozorava godinama, prijevare u kojima se žrtve informira o nasljeđu koje im je ostavio davno preminuli rođak ili pak nigerijski princ još uvijek nailaze na plodno tlo, kao i ponude za romantičnu vezu koja je često kratkog vijeka te rezultira ispražnjenim bankovnim računom.
Informatička (ne)pismenost
Potvrđuju to i najnovije informacije iz PU osječko-baranjske, prema kojima je od listopada 2022. do 28. veljače 2023. godine 64-godišnjakinja preko društvene mreže stupila u kontakt s nepoznatom osobom koja se predstavila kao djelatnik UN-a. Tijekom razgovora nepoznata osoba navela je da joj je potreban novac radi povratka kući u Teksas, a kojem je zbog lažnog prikazivanja činjenica uplatila ukupno 16.350 eura.
Ovakve smo vijesti, nažalost, čuli već "stotinu" puta. Iako će se svaka informatički pismena osoba na ponude poput navedene samo nasmijati, kao i na činjenicu da još uvijek postoje ljudi koji na njih nasjedaju, one se događaju, a ljudima, najčešće građanima starije životne dobi, skromne ili nikakve svijesti o ovoj problematici, koji su tek počeli otkrivati "čari" drušvenih mreža i interneta, treba pomoći. Zbog uistinu mnogo ovakvih prijevara policija apelira na građane da nikada ne upisuju CVV broj sa svojih bankovnih kartica (nalazi se na poleđini). "Ako vas kontaktira osoba koja bi nešto kupila od vas, dovoljno je da mu date svoj IBAN. No ako mu date CVV broj s kartice, velika je vjerojatnost da ćete ostati bez novca, poručuju je iz MUP-a.
Lažne stranice
Prevaranti operiraju i preko lažnih internet-stranica. Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača, ističe kako je ovaj problem eskalirao tijekom pandemije kada su se mnogi okrenuli kupnji preko interneta te od tada kontinuirano raste.
- Iz naše prakse mogu zaključiti kako su najopasnije lažne internetske stranice koje niču iz dana u dan, poput Adidasa i drugih poznatih marki. Kada kupujete na takvim stranicama i unesete broj kartice, uzmu vam veći iznos nego što je planirano, a umjesto naručenog proizvoda dobijete sunčane naočale ili u još gorem slučaju - ništa! - upozorava Popović Filipović.
Dodaje kako malo ljudi zna da se takve i slične situacije mogu riješiti s bankama, jer one osiguravaju povrat novca ako je takva transakcija plaćena karticom. "Vjerujem da je broj ljudi koji nasjeda na takve prijevare mnogo veći od ostvarenih povrata novca, jer mnogi ne znaju za tu mogućnost", kaže Popović Filipović, koja je i osobno prijavila jednu od takvih internetskih stranica.
- Trajalo je dok je ukinuta, no već idućeg dana ti isti pojedinci otvorili su stranicu pod drugim imenom, i to se tako vrti u krug. U konačnici oprez potrošača najbolja je prevencija internetskih prijevara, jer dok sustav odradi svoje, prevaranti su već odmakli naprijed. Takve je stranice najlakše detektirati prema samom dizajnu, koji je najčešće loše odrađen, zatim po kontaktima s adresom koje bi trebala navesti svaka internetska stranica koja se bavi prodajom. Ako ne možemo dokučiti gdje se nalazi prodavatelj, trebalo bi odustati od kupnje. Također, svaka ozbiljna web-stranica trebala bi nas uputiti u naša potrošačka prava. Ako web-stranica ne sadrži te tri stvari, najbolje je odustati - ističe Popović Filipović.
Također, prilikom kupnje potrošači bi trebali pripaziti i na internetsku domenu stranice s koje kupuju, kako prilikom eventualnog povrata robe ne bi imali visoke poštanske troškove.
- Domena može biti "hr", međutim skladište iz kojeg dolazi roba ne mora nužno biti u Hrvatskoj. Ako smo kupili nekakvu majicu čija nam veličina ne odgovara, adresa povrata mogla bi biti primjerice u Bugarskoj, zbog čega će poštanski trošak biti veći, često i skuplji od same majice, tako da potrošači uvijek moraju dobro provjeriti od koga naručuju te, ako se odlučuju na povrat, neka obvezno provjere uvjete povrata i neka uvijek kupuju preko provjerenih stranica koje uvijek nude pravo povrata unutar 14 ili više dana bez troškova povrata - savjetuje Popović Filipović te ističe kako se malo toga može učiniti jednom kada prevaranti ostvare svoj naum.
Ivan Alilović/ Glas Slavonije
PRETHODNA VIJEST