Ćiro kod doktora
Nakon niza godina izloženosti zubu vremena i “sekundarcima”, devastirani belomanastirski Ćiro u rujnu je napokon završio “kod doktora”, čime je završila višegodišnja agonija ovog jedinog sačuvanog dijela nekadašnjeg voznog parka beljske željeznice, koja je povezivala sve poljoprivredne uprave s tvornicama za preradu poljoprivrednih sirovina, piše Glas Slavonije.
Zahtjevni radovi
Djelatnici tvrtke RPV d.o.o. iz Slavonskog Broda, naime, na dva su šlepera tada utovarili i u ovaj grad odvezli parnu lokomotivu s pripadajućim vagonima.
- Obnova jednog od vagona u završnoj je fazi, kako je i precizirano u ugovoru potpisanim s Gradom Belim Manastirom - rekli su nam jučer u ovoj brodskoj tvrtki u vlasništvu HŽ Carga. RPV je, inače, nositelj licence za restauraciju sličnih pokretnina, a iza sebe ima već niz odrađenih prilično zahtjevnih restauracija, među kojima i lokomotive “gutmanice”, smještene u zagrebačkom Tehničkom muzeju. Kako bude pristizao novac, radovi će počinjati i na ostatku kompozicije, sastavljene od lokomotive i tri vagona.
- Riječ je o zahtjevnim radovima, a oni na obnovi lokomotive trajat će znatno duže nego na vagonima, u najboljem slučaju pola godine. Svaki njezin dio mora biti demontiran i pregledan, sve pod nadzorom stručnjaka. To nije posao na ho-ruk - slikovito objašnjavaju “RPV-ovci”, napominjući kako je riječ o manufakturnoj djelatnosti. Cijelo vrijeme restauracije kompozicija će biti smještena u krugu tvrtke, a upravo zbog zahtjevnih radova i ljubavi prema starinama, posebice onih vezanih uz željeznicu, nije im svejedno gdje će restaurirani Ćiro u konačnici završiti.
Tri godine
Svi su složni kako to nikako ne bi trebalo biti daleko od očiju javnosti, posebice ne na mjestu gdje je bio do rujna, kada su netragom nestajali gotovo vitalni dijelovi, kako lokomotive, tako i vagona. Na žalost, restaurirani Ćiro Belomanastircima neće biti vidljiv najmanje tri godine. Ne toliko zbog dugotrajnog postupka obnove, već novca koji je za ovaj pothvat potreban.
- Prijevoz vlakića i njegova obnova procijenjeni su na 960.000 kuna. Dio sredstava dobili smo od Ministarstva kulture, Uprave za zaštitu kulturnih dobara, koja je u sklopu Programa zaštite na pokretnim kulturnim dobrima za 2016. godinu odobrila gradu Belom Manastiru 200.000 kuna - priča dogradonačelnik Belog Manastira Marko Bogatić, napominjući kako je grad iz vlastitog proračuna izdvojio daljnjih 50.000 kuna, što je dovoljno za prvu fazu restauracije koja obuhvaća transport i radove na jednom od vagona. Ostatku novca nadaju se također iz državnog proračuna. Posljednjeg dana kolovoza, naime, okončan je novi natječaj Ministarstva kulture na koji se grad javio, a rezultati se i nadalje očekuju s nestrpljenjem.
Važno je istaknuti kako je Ćiro 50-ih godina prošlog stoljeća izrađen u brodskom Đuri Đakoviću, pa je neka dokumentacija vezana uz njegove dijelove dostupna.
Neprocjenjiva šteta
Ćiru je gradu darovala stečajna upraviteljica bivše šećeranske Škrobare, Živka Posavac, sukladno odluci Odbora vjerovnika te tvrtke nakon što je završila u stečaju, a vlakić ostao u tvorničkom krugu. Od tada do današnjih dana doživio je nekoliko napada sekundaraca. Prvo je u rujnu 2014. godine nepoznati počinitelj skinuo dimnjak Ćirina parnog kotla. Mjesec-dva poslije krenuli su korak dalje i otuđili prednji odbojnik, cijeli prednji dio kotla, te čitav niz sitnijih dijelova. Bilo je pokušaja novih krađa, a u jednom su vagonu unaprijed bili smješteni željezni dijelovi spremni za transport. Nastala je golema i neprocjenjiva šteta, a iz očaja netko je u ožujku ove godine na Ćiri zapalio svijeću, željevši nadležne upozoriti na propadanje dijela baranjske baštine. Kompozicija je upisana u registar zaštićenih kulturnih dobara Ministarstva kulture RH kao vlak-parna lokomotiva Đuro Đaković, pod brojem Z-6029.
Ivica GETTO
SLJEDEĆA VIJEST