Naslovna / Parlamentarni izbori / Ajmo, sitne robe kod Mate! Uf! Ogazi me brate!

101 BRODSKA PRIčA ZVONIMIRA TOLDIJA

Ajmo, sitne robe kod Mate! Uf! Ogazi me brate!

101 brodska priča

Ajmo, sitne robe kod Mate!  Uf! Ogazi me brate!
Portal035
  • 2024-05-05 20:00:00

 



 



Brodski vašari, tjedne velike pijace srijedom i subotom na Jelačićevom placu, nezamislive su bile bez njih. U neopisivoj vrevi i mnoštvu naroda s jedne i druge strane Save, gradske gospode i seljačkog svijeta svake fele (a po nošnji se odmah znalo otkuda je tko), u tome sajmovanju, nuđenju, hvaljenju svoje robe, cjenkanju, pazarenju, bili su i oni. Stajali su pred gimnazijskom ogradom, od ulaza u školu prema trgovini „Bata“, usred pijace, naslonjeni na ogradu, zapravo su napola sjedili na njoj, jer je donji betonski dio, temelj ograde, bio taman za to pogodan, a gornja, željezna ograda, taman da na njoj leđa odmoriš. O ramenu, a u visini pasa, oslonjenu na trbuh, držali su na remenu obješenu „torbu“ - plitki sandučić s više pregrada i ladica, koji je od zemlje bio poduprt štapom, a u njemu je bilo stotine pregledno složenih stvarčica. Što nije stalo unutra, na sve je strane visjelo. Neki su umjesto sandučića objesili oko vrata plitku pletenu korpu i u njoj svu svoju robu. Nudili su i prodavali najrazličitije predmete za svakodnevnu upotrebu: igle za šivanje, heklanje, konce za šivanje i vezenje, dugmeta, kopče, ziherice, drukere i bumbačice, naprstke, gume za gaće, škarice, češljeve, češljiće i ogledalca, špange, broševe, lule i cigaršpice, tabakere, nožiće, maramice, vezice, ukosnice, jednostavne narukvice, prstenje, lančiće, naušnice, olovke, gumice, remene za hlače, naramenice - tregere, marame, čipke, za njegu male sapune, pomade za lice i mirisne vodice, pribor za brijanje, jeftine džepne satove, lance za satove, budilice – vekerice... stotinu sitnica.



 



Kod njih je sve bilo jeftinije nego u dućanima, ali i roba slabije kvalitete, namijenjena kupcima manje platežne moći. Mušterije su mamili povicima: - Ajmo, sitne robe kod Mate!, ali i sračunatim trikovima, kojima su trebali i pažnju na sebe privući: - Ne guraj se, ne guraj! Zaobiđi!, Zaobiđi!, ili - Pusti me da prođem!, ili - Uf! Ogazi me, brate! - iako u blizini nije bilo nikoga i nitko im nije prodaji smetao. Prolaznici i prodavači s najbližih bolti smijali su se tim njihovim domišljatostima, a oni koji su ih prvi puta čuli, isprva su ostali zbunjeni i nisu shvaćali što to galame i kome se obraćaju. Osvrtali su se i, ne videći nikoga kraj njih, tek tada im je bilo jasno da je to marketinški sračunato, dio njihove originalne reklame, maštovitosti i lukavosti, kako bi što bolje robu prodali. I imali su puno mušterija, jer uvijek je više onih kojima nije bitna kvaliteta robe, nego njena cijena.



 



Sve te torbare, galantare, kućebere, korpare, pokućarce, sitničare, jednostavno su zvali - „Mate“. To je često stvarno i bilo ime ovih putujućih trgovaca koji su dolazili čak iz Dalmacije, od Imotske krajine u zaleđu planine Biokovo. Da bi preživjeli, stanovnici tog siromašnog, pasivnog i zaostalog kraja, bili su prisiljeni iznaći načine privređivanja koji će im omogućiti bar kakvu-takvu zaradu. Tako su muškarci iz sela: Studenci, Lovreć, Aržano, Svib, Cista, Dobranje, Opanci i Medov Dolac postali trgovci spomenutom robom koju su nudili po kućama i na vašarima. Bili su pravi mali pokretni dućani.



 



Samo, bio je to težak život, pun neizvjesnosti, dugog putovanja, pješačenja i neprespavanih noći. Spavali su po prenoćištima, ili češće po gospodarskim zgradama, u sijenu, s korpom pod glavom, da je netko ne ukrade.



 



Ovim načinom trgovanja dalmatinski „Mate“ bavili su se od početka 20. stoljeća, a dugi, naporni i neizvjesni putovi, s teškim teretom na ramenu i leđima, od kojega su se ramena iskrivljavala, vodili su ih ne samo po našim krajevima, već i u mnoge zemlje Europe: Austriju, Češku, Slovački, Rumunjsku, Mađarsku, Njemačku, Francusku... Pri hodu pomagali su si štapom, a on im je dobro došao i da se obrane od napasnih i ljutih seoskih pasa, te da se njime pri odmoru ili kod prodaje podupre „dućan“. Na put su odlazili u proljeće i o Božiću se kućama vraćali. U svojoj seoskoj zajednici bili su cijenjeni i mlađima uzor, jer imali su novaca, bolje se odijevali, bili su komunikativniji, govorili strane jezike, gradili uzorne kuće. A neženje galantari, ti su slovili kao poželjniji ženici od momaka koji su ostali u selu i još napornije radili na škrtoj kamenitoj zemlji.



 



„Mate“ su bili vrlo snalažljivi, robu su jeftino kupovali kod trgovaca na veliko, većinom Židova, a držali su se one: Pošto kupiš, poto nemoj prodat'! Naravno, prodavali su po višoj cijeni od nabavne, a kleli se da nemaju nikakve zarade. To potvrđuje i jedna pjesma o brodskom vašaru, koju donosi humoristički „Njuškalo“ u novinama „Istina“ iz 1935. godine. U bogatoj i raznolikoj ponudi vašara obavezno su bili i „Mate“:



 



(...) Isprsiti „Mate“ viče:



Skoro za badava dam,



Ja ne trebam zaraditi,



Hoću samo da prodam“ (...)



 



„Mate“ su bili šparni, ali i među njima bilo je onih koji su zarađeno trošili, jer na dugotrajnim izbivanjima od doma, dolazili su u svakojake napasti i kušnje. Samo, za ljubavne avanture, umjesto novca, češće bi dali nešto od svoje robe. Zato se u našim selima pjevalo:



 



Curicu je milovao „Mate“,



Za poljupce dao ogledalce!



 



Curica se s „Matom“ pogodila,



Za maramu, ako digne krila!



 



Slični „Matama“ , bili su „trulje“, „Kranjci“ iz Gorskog Kotara. Samo, oni su uglavnom sela obilazili, a nudili su istu robu kao i „Mate“, koju su prodavali ili mijenjali za stare krpe – trulje, koje su onda dalje predavali i preprodavali. Razlika je prema „Matama“ bila i u tome što su „dućan“ - sanduk uvijek prtili na leđima. Sanduk je imao dvoja krila, iza kojih su bile ladice i pregrade za razne vrste robe. A trulje su stavljali u vreću i nosili povrh sanduka. I o njima pjesma ima:



 



Curo 'uljo, ljubio te truljo,



Za iglice i za bumbačice!



 



„Mata“ i njihovog „radnog mjesta“ na brodskoj pijaci koncem tridesetih godina, sjetila se baka Marija Bošnjaković iz Podvinja. Kao mala djevojčica iz Tomice, dolazila je često u Brod kod tete Marije Balajić, supruge čika Stipe, podvornika Gimnazije. Ona kaže:



 



- Čim ustanem, ja prvo trk na ogradu, gimnazijsko „muško“ i „žensko“ dvorište bilo je ograđeno. Popnem se i stojim, odma iza „Mata“, sve vidim šta koji pred sobom drži i prodaje. A, znala sam da ću od njih i nešto dobiti. Koji mi dade špangu, brošić, tako neku sitnicu, a meni drago. Volili su me, jer bila sam mala umiljata Šokica.



 



Poslije Drugog svjetskog rata nova vlast je ubrzo zabranila svaki oblik privatnog trgovanja, pa je tako „Matama“ i “truljama“ onemogućeno torbarenje i oni su nestali s naših ulica, trgova, sokaka, sve dok se u Brodu nije pojavio Pero Mojsija.



 



(Posavska Hrvatska, 21. lipnja 2013.)