U samo tjedan dana razlike Osječanin je, kupujući isti proizvod - Ledo smrznute borovnice - u jednom trgovačkom centru, naišao na isti proizvod čija je gramaža smanjena s 450 na 300 grama, dok im je cijena istovremeno povećana - s 34 na 41 kunu. Time se samo nastavlja posljednjih godina prisutna praksa smanjenja količine, odnosno pakiranja, brojnih proizvoda.
Zavaravanje?
Stogramska čokolada danas je rijetkost, kao i omekšivač od litre koji se sada prodaje kao 900-mililitarski, a deterdžent za rublje već odavno nije "na kilograme", nego su pakiranja "na decimale", primjerice 3,750 kilograma. Potrošači negoduju, neki bojkotiraju proizvode kojima je smanjena gramaža, no ne i cijena ili je ona i povećana. Na prvi pogled promjena količine često se i ne primjećuje, nego tek pomnijim pregledom ambalaže, pa je tako primjerice pakiranje suhomesnatih proizvoda, iako se "na prvu" čini da je 100-gramsko, smanjeno na 80-gramsko. Sva ta smanjenja pakiranja ne prati i smanjenje cijena tih proizvoda što posebno dolazi do izražaja u vremenu inflacije, a proizvođačima ide naruku što hrvatski potrošači prije svega gledaju cijenu. No, zapravo, smanjenjem pakiranja uz zadržavanje cijene proizvod je skuplji, a njezinim povećanjem još i više. Gdje je tu, pita se kupac, poštena poslovna praksa i logika? Je li posrijedi zavaravanje potrošača?
Zapravo nije, jer nema kršenja zakona, sve je legalno jer je težina proizvoda istaknuta na ambalaži, a i od potrošača se očekuje da bude odgovoran i da mora gledati što piše na ambalaži, a proizvođači imaju zakonsku obvezu istaknuti sve, pa i podatak o količini. U prilog tome idu i navodi iz Državnog inspektorata gdje ističu da svaki poslovni subjekt određuje tržišne cijene u tržišnom gospodarstvu primjenom mehanizma ponude i potražnje, osim ako su cijene pojedinih proizvoda propisima ograničene. "Sukladno odredbama Zakona o zaštiti potrošača trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitko istaknuti iznos maloprodajne cijene te cijene za jedinicu mjere proizvoda, kao i cijenu ili način na koji je ona izračunana, ili postojanje određene pogodnosti u odnosu na cijenu mora biti činjenično točno, odnosno trgovac ne smije zavaravati potrošače u vezi s nekom od navedenih okolnosti. Između ostalih obveznih navoda, na pakiranju mora biti navedena netokoličina, a navedeni podatak mora biti istinit", ističu u Inspektoratu.
Na naš upit kako je moguće da se istom proizvodu smanji pakiranje za 35 posto, a cijena poveća za 20 posto, u tvrtki Ledo plus kažu kako su se na promjenu pojedinih pakiranja svojih proizvoda odlučili zbog rasta cijena sirovina i troškova proizvodnje.
"Na ovu odluku utjecala je rastuća inflacija potaknuta aktualnom političkom situacijom u Ukrajini kao i poremećaji na svjetskim tržištima hrane", kažu u Ledu plus i dodaju kako u slučaju smrzutog voća "posebno velik utjecaj na cijenu ima cijena energenata jer se ono mora, u neprekidnom lancu distribucije, čuvati smrznuto kako bi sačuvalo svoje visokonutritivne vrijednosti".
Globalna praksa
"Promjene cijena pojedinih artikala ovise o kategoriji samog proizvoda te cijeni sirovina i ambalaže koji se koriste za njihovu proizvodnju i pri njihovoj proizvodnji. Cijene koje navodite vjerojatno se odnose na određeno prodajno mjesto, ali mogu biti različite na različitim prodajnim mjestima. Cijena na polici isključivo ovisi o cjenovnoj politici trgovaca, a u Ledu plus smo zbog propisa koji se odnose na zaštitu tržišnog natjecanja ograničeni u komuniciranju svojih cjenovnih politika", referiraju se na cijene u Ledu plus.
Smanjenja gramaže krenula su svojevremeno od čokolade, a sada su, čini se, postala pravilo. Smanjenje količine deterdženta za pranje rublja ili omekšivača pojedini proizvođači, mogu se čuti i takva pojašnjenja, pravdaju da su jači, snažniji te da je za pranje, odnosno omekšivanje rublja potrebna manja količina. Nezadovoljni potrošači zovu udruge potrošača, dok su pritužbe trgovaca da su prvi na udaru u pritužbama kupaca. "Nismo mi ti koji smanjujemo pakiranja, a što je globalna praksa, ne samo kod nas. Nismo znali što nas sve čeka kada postanemo dio globalnog tržišta", kaže Vedrana Punda, direktorica đakovačke trgovačke kuće Menalo. Smanjenje pakiranja najviše primjećuju, dodaje, umirovljenici.
U udrugama za zaštitu potrošača posebno su osjetljivi na ovu temu, no ocjenjuju da su potrošači sve osvješteniji. "U našoj udruzi imamo podatke da ljudi zbog takve prakse znaju vraćati proizvode na police, kaže Marina Novaković Matanić, predsjednica Udruge za zaštitu potrošača "Korana". Ovu praksu naziva marketinškim zavaravanjem. "Stavlja se manje proizvoda u istu ambalažu, iako na njoj piše količina, no ona bi trebala biti prilagođena veličinom smanjenoj količini", kaže Marina Novaković Matanić.
Suzana Župan/ Glas Slavonije
PRETHODNA VIJEST